۹ آبان ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، مراسم گرامیداشت بیستمین سالگرد تأسیس بنیاد حکمت اسلامی صدرا عصر روز گذشته ۸ آبان با حضور اساتید فلسفه و علاقه مندان در مجتمع فرهنگی تلاش برگزار شد.


آیت الله سیدمصطفی محقق میرداماد، استاد دانشگاه شهید بهشتی در این مراسم طی سخنانی گفت: در قرآن کریم، ۱۶ بار کلمه حکمت به میان آمده که آنرا میِ‌توانیم به سه دسته تقسیم کنیم: یک دسته آیاتی است که به افراد خاص حکمت داده شده مانند حضرت داوود و لقمان و دسته دوم آیاتی است که اشاره دارد پیامبران حکمت را به امت خود تعلیم می‌دهند اما براساس آیه «یُؤتِی الْحِکْمَةَ مَن یَشَاءُ وَمَن یُؤْتَ الْحِکْمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْرًا کَثِیرًا» از یک‌سو حکمت به هر فردی داده شده و منحصر به شخص خاصی نیست. بنابراین به قول صدرالمتألهین، حکمت رحمت خاص الهی است و نه عام چرا که قید «مَن یَشَاءُ» در آیه آمده است.


عضو شورای علمی بنیاد حکمت اسلامی صدرا در ادامه سخنانش اظهار داشت: در قرآن متاع دنیا ذلیل و کم و حکمت خیر کثیر قلمداد شده است یعنی ارزش آن از همه متاع دنیا بیشتر است. صدرالمتألهین در مقدمه جلد ششم اسفار، حکمت را به علم الهیات تعریف کرده است یعنی علم به هستی جهان و بایستی انسان. این حکمتی است که در قرآن آمده و نام شریف این بنیاد، بنیاد حکمت صدراست یعنی حکمتی با تعریف صدرایی.


آیت الله محقق داماد با اشاره به اینکه ۲۰ سال پیش بود که به صراحت می‌گویم هیچ امیدی به رشد این درخت طیبه که «کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرةٍ طَیِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاء» باشد، نبود؛ آن روز سخن از تشکیل یک کنگره بود نه بنیاد و امروز شاهد این اتفاق خوشایند هستیم. علم اگر طیبه باشد شجره طیبه به بار می‌آورد و ثمره آن فراوان است. قدم بزرگی که درون بنیاد صدرا برداشته شده است این است که فلسفه اسلامی صدرالمتألهینی درون آن شکل گرفت.


وی تأکید کرد: صدرالمتألهین شخصی است که ما به عنوان مسلمانی با رنگ و لعاب شیعی به او می‌بالیم و از هر جای آثار او که وارد شویم به جرقه‌هایی از آموزه‌های اهل بیت (ع) می‌رسیم. با وجود اینکه ۲۰ سال از سابقه این بنیاد می‌گذرد رنج‌ها و زحمات بنیاد صدرا سد آهنینی در برابر عرفان‌های مبتذل بود که اگر این بنیاد نبود معلوم نمی‌شد این عرفان‌ها تا کجا به پیش می‌روند.


آیت الله محقق میرداماد تأکید کرد: دوای درد عرفان‌های مبتذل همین عرفان عقلانی مبتنی بر تعالیم اهل بیت(ع) ملاصدراست. اگر اهل اندیشه سستی و غفلت کنند ما از پشت خنجر خواهیم خورد و از در و دیوار مملکت خرافه فرو خواهد ریخت. معرفی این اندیشمند بزرگ به جهان اقدامی ضروری است البته متأسفانه هنوز این فیلسوف در کشور ما ناشناخته باقی مانده و جای خود را باز نکرده است، این در حالی است که خارج از ایران غزالی را ۱۰ برابر صدرالمتأهلین می‌شناختند.

مطالب مرتبط :
  1. بنیاد صدرا بی‌تردید نقش علمداری را در راه معارف عقلی پی گرفته است
  2. شماره ۷۱ فصلنامه خردنامه صدرا منتشر شد
  3. ملاصدرا عرفان و فلسفه و دین را عناصر مجموعه‌ای هماهنگ می‌داند
  4. فلسفه اشراق و عرفان مقصد یکسانی دارند/ سهروردی مثل ابن عربی عارف خالص نیست
  5. مروری بر فعالیتهای بنیاد حکمت اسلامی صدرا

پارک علم و فناوری قم

zohur