۱ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، حوادث و رویدادهایی است که از آغاز آفرینش انسان و پیدایش اجتماعات بشری تا کنون به وقوع پیوسته و تاریخ آن را به ثبت رسانده است. چه بسیار مصیبتها و قتل و غارتها و هتک حرمت ها که روزگار بشر را سیاه کرده است. همچنین حوادث طبیعی فراوانی، ملتها را به دیار نیستی فرستاده است. بعید است که در این حوادث انسانهای با تقوا و صالح قربانی نشده باشند یا دستکم گرفتار رنجها و مشقتهای فراوان نشده باشند گرچه بسیاری هم نجات پیدا کرده اند.


نکته شایان توجه اینکه، فتنه ها و مصائبی که در اثر عصیان دیگران به اهل تقوا می رسد و لازمه جدا نشدنی از جهان ماده است، گرچه از جهتی برای آنها مصیبت است، اما از جهت دیگر دارای آثار و بر کات معنوی فراوان است. اولا موجب بخشیده شدن گناهان آنها می شود و ثانیا در صورتی که صبرپیشه کنند، موجب علو درجات آنها نزد خدای متعال می شود. پس آنچه برای گنهکاران و تبهکاران عذاب و نقمت است، در واقع برای مومنان نعمت است.


مرحوم علامه طباطبایی در این زمینه می فرماید؛ هر وقت مصائب و بلایا بر قوم یا فردی فرود آید اگر آن قوم یا فرد صالح باشند، این مصیبت، فتنه و بلایی است که خدا به واسطه آن بندگانش را می آزماید تا پاک را از ناپاک جدا سازد. چنانکه خداوند در سوره عنکبوت آیات ۱و۲ می فرماید و اگر آن امت صالح نباشند، این فتنه و مصیبت کیفر اعمال آنهاست و همان آیات این مطلب را روشن می کند که این نتیجه عمل در عالم وجود است و به صاحب عمل منعکس می شود.


همان گونه که اهل معصیت در این دنیا اسباب گرفتاری صالحان را فراهم می آورند، افراد صالح یک جامعه بسیاری از مصیبت ها را از دامن اهل معصیت کوتاه می کنند. یعنی در جامعه ای که اهل تقوا وجود دارد خدا نعمت هایی را به جهت آنها می فرستد و عذاب هایی از آن جامعه دفع می کند و در این میان اهل معصیت هم از نعمت ها بهرهمند می گردند و گرفتار عذاب نمی شوند.


خداوند درباره کسانی که از خدا درخواست عذاب می کردند در انفال آیات ۳۲و۳۳ چنین می فرماید؛ و ( به خاطر بیاور ) زمانی را که گفتند: «پروردگارا! اگر این حق است و از طرف توست ، بارانی از سنگ از آسمان بر ما فرود آر! یا عذاب دردناکی برای ما بفرست!» ولی ( ای پیامبر! ) تا تو در میان آنها هستی، خداوند آنها را مجازات نخواهد کرد و ( نیز ) تا استغفار می کنند، خدا عذابشان نمی کند.


طبق این آیات وجود مبارک پیامبر اکرم(ص) در میان مردم مانع فرود آمدن عذاب است،همانگونه که توبه و استغفار هم مانع نزول عذاب است. یکی از اقوامی که به سبب توبه و استغفار عذاب ازآنها برداشته شد قوم حضرت یونس(ع)بود. اینها نافرمانی کردند ولی هنگامی که علائم و نشانه های عذاب را مشاهده کردند دسته جمعی توبه و انابه کردند، خدا هم عذاب را از آنها برداشت. قرآن کریم در آیه ۲۸ سوره یونس در این باره می فرماید؛ چرا از هیچ شهر و قوم پیغمبری جز یونس در وقتی که ایمانشان سود می بخشد، ایمان نیاوردند و تنها قوم یونس بودند که وقتی ایمان آوردند، عذاب ذلت بار را از آنها کنار زدیم و تا مدتی آنها را از زندگی بهره مند ساختیم.


روایات هم دلالت دارند بر اینکه خدا به واسطه صالحان عذاب را دفع می کند، حتی گاهی به جهت وجود حیوانات عذاب از جامعه برداشته می شود. امام هفتم(ع)فرمود؛ در هر روز و شب برای خدا ندا دهنده ای است که ندا می دهد؛ بندگان خدا! ازمعصیت خدا دست بردارید،اگر حیوانات علفخوار، کودکان شیرخوار و پیران نمازگزار نبودند، بر شما عذاب سختی فرود می آمد و شما را سرکوب می کرد.


نیز امام صادق(ع)فرمود؛ به تحقیق خدا بلا را به واسطه نمازگزاران شیعه از غیر نمازگزاران شیعه دفع می کند و اگر همه نماز را ترک می کردند، هلاک می شدند و خدا بلا را به واسطه زکات دهندگان شیعه از غیر زکات دهندگان شیعه دفع می کند و اگر همه از دادن زکات خودداری می کردند،هلاک می شدند و خدا به واسطه حج کنندگان شیعه،عذاب را از بی اعتنایان به حج دفع می کند و اگر همه حج را رها می ساختند،هلاک می شدند.*


—————

* اصول کافی، ج۲ ، ص ۴۵۱

مطالب مرتبط :
  1. معنای جامعه از دید قرآن/ امر به معروف و نهی از منکر بیانگر نگاه اسلام به جامعه است
  2. از حضور خاتمی، ولایتی و حداد تا حضور عروس امام/ شام بهترین قسمت برنامه از زبان خاتمی
  3. آرای فلاسفه یونان در بستر تفکر اسلامی نظام جدیدی پیدا کردند
  4. جامعه زمینه‌ساز ظهور باید نشانه‌هایی از جامعه مهدوی داشته باشد
  5. مراتب توحید از منظر قرآن/ خدا تنها کارگردان هستی است

پارک علم و فناوری قم

zohur