۲۹ مرداد ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، ذکر به معنی یاد است و در قرآن نیز به همین معنی آمده است. “فَذَکّر” یعنی پیامبر به آنان یاد آور باش. آیه ۲۳ سوره طه می فرماید: و هر کس از یاد من اعراض کند همانا در دنیا معیشتش تنگ شود و روز قیامت نابینا محشورش کنیم.


اذکار به وسیله نام های مقدس خداوند در کتب عرفا و علمای سیر و سلوک ضبط شده است. البته هر اسمی از اسما حسنی تاثیر خاصی دارد. طالب علم و معرفت ی”ا عالم و یا علیمُ می گوید، آن که غنی و ثروت می خواهد “یا غنی و یا معطی و یا کریم” را ورد زبان می کند، مریض و رنجور”یا معافی یا شافی”و مظلوم به ذکر “یا عادل و یا قاهر” و برای نشاط روح و تصفیه باطن “لا اله الا الله و یا “حی و یا قیوم”بسیار مناسب است و برای غالب حاجت ها صلوات معجزه می کند.


هدف و چیزی که باید گفته شود این است که ذکر لسانی بدون توجه نفس بلااثر و بی نتیجه است و ذاکر را به مقصد نمی رساند، شخص ذاکر هرگاه صد هزار بار یا کریم و یا غنی گوید و مرامش غنی و ثروت باشد، اما دل وی به حضرت غنی مطلق و متوسل نباشد و یا توجهش به سوی فلان و بهمان باشد البته توفیق نخواهد یافت. کسی که به ذکر تسبیحات اربعه مشغول است، اما از عظمت حضرت حق غافل است و قلبش به زینت و جلال دنیا مشغول می باشد حتما به مقامی نخواهد رسید.


در حال ذکر توجه نفس شرط تاثیر است و از همه موثرتر ذکر عملی است. یعنی در گفتار و کردار و پندار همواره باید مراقب بود و حق را فراموش نکرد تا همیشه رهبر و رهنما و ناصر و معین باشد. عمده ترین ذکری که بنده را به مولا و مخلوق را به خالق نزدیک می کند و او را از مقربان درگاه او می سازد ذکر نفسی یا عملی است. ذکر لسانی و ذکر قلبی بدون عمل و کردار و ترجیح رضای پروردگار بدون اثر است.


اقدام به معصیت با ذکر مخالف است و طبعا مانع تاثیر آن هم می شود. ذکر عملی و نفسی تنها وسیله ارتقا به مدارج عالیه انسانیت است و این ذکر است که بنده را در پیشگاه مالک جهان مقرب می سازد.


کسانی که به یاد پروردگارشان هستند عملا مطیع اوامر خدایند و انقیاد و تسلیم بودن در مقابل جمیع اوامر حق و اطاعت بدون قید و شرط از آن خدا و پیامبر(ص) است که با دستورات آنان می توان به معارف الهی و بینش درباره نظام خلقت راه پیدا کرد و همیشه به یاد خدا بود و به قرب بیشتری نسبت به پروردگار دست یافت، و اگر از یاد خدا عملا دور ماندیم قطعا گرفتار سختی ها و دشواری های زندگی خواهیم شد.


در نتیجه ذکر عملی و یا نفسی است که وسیله ارتقا به مدارج عالی انسانیت را برای بشر فراهم می آورد و گاهی این گونه ذکر یعنی عمل به اخلاق انسانیت و سرکوب نفس اماره حتی بدون ذکر لسانی و ذکر قلبی هم تاثیر زیادی دارد و در دنیا و آخرت ما را از کیفر وضعی و انتقام حضرت منتقم نسبت به معصیت های دیگر می رهاند، چنانکه در احادیث ما  این وجود دارد که عدالت و سخاوت در دنیا سبب نام نیک در دنیا و موجب رهایی از آتش جهنم در آخرت می شود.

مطالب مرتبط :
  1. شفافیت و حفظ حرمت مخالف از ویژگی های اخلاق سیاسی امام خمینی(ره) بود
  2. محکومیت شهادت مظلومانه عالم شیعی مصری/ دولت مصر مسئول پیگیری این اقدام وحشیانه است
  3. اقدام فرهنگی مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای آشنائی بیشتر با رئیس جمهور منتخب
  4. مراتب توحید از منظر قرآن/ خدا تنها کارگردان هستی است
  5. اهمیت نظم پذیری اجتماعی در زندگی شهری/ حقوق دیگران را در خانه خود هم رعایت کنیم

پارک علم و فناوری قم

zohur