۲۶ آذر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش پارک علم و فناوری قم به نقل از مهر، در مقاله جهانی‏ شدن و معنویت‏ گرایی نوشته مهناز فرهمند آمده است: فرآیند جهانی شدن، عرصه جهان را در ابعاد متعدد در نوردیده است و سبب نزدیکی ملل، دول و جوامع به یکدیگر شده است. این پدیده اگرچه قدمتی طولانی دارد اما به نظر می‏ رسد در دو و سه دهه اخیر با تحولات فراوان در عرصه‏ های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، بسیار تشدید شده است. یکی از پدیده ‏هایی که در فرایند جهانی‏ شدن بسیار مورد توجه واقع شده رابطه جهانی‏ شدن و معنویت‏، تغییر و تحولاتی است که در عرصه معنویت ‏گرایی به وقوع پیوسته است.


در مقاله “تلاشی در سنخ‏ شناسی جنبش‏های نوپدید معنوی ایران” نوشته بهزاد حمیدیه آمده است: سنخ‏ شناسی جنبش‏های نوپدید معنوی در ایران، اهمیت زیادی دارد، زیرا ما را با گستره تعریف جنبش‏های مزبور آشنا می‏ سازد و به علاوه، می ‏توان بر اساس تفاوت‏های موجود میان گونه‏ ها به اتخاذ سیاست‏های مواجهه مناسب با هرگونه، اقدام کرد. نویسنده، با تکیه بر مشاهدات و مطالعات میدانی و الهام گرفتن از دسته ‏بندی‏ های محققین غربی، یک سنخ‏ شناسی دو سطحی هفت‏ گانه ـ سه ‏گانه عرضه کرده است.


در مقاله محمد حسین کیانی با عنوان “جنبش‏های دینی و مواجهه بنیادین عرفانی” تأکید شده است: جنبش‏های نوپدید دینی هرگروه و حرکت اجتماعی ـ معنوی است که بعد از دهه ۱۸۰۰ میلادی مبتنی بر مولفه ‏های مدرنیته بالاخص اومانیسم، سکولاریسم، عقلانیت ابزاری و غیره، داعیه ایده جدید و آسانی در به سعادت رساندن انسان معاصر را دارند. هر چند که مراد از سعادت در مصادیق گوناگون بسیار پراکنده و بعضا متناقض است. مقاله حاضر کوششی برای تهیه پاسخی ولو اجمالی برای دو مسئله است. اول اینکه، گسترش جنبش‏های دینی موجب ترویج چه عقایدی در بستر فرهنگ ایرانی می‏شود؟ و دیگری، چگونه می‏توان مواجهه مناسب و کارآمدی با گسترش جنبش‏های نوپدید دینی به دست آورد؟



مقاله “ریاضت مشروع (آثار معنوی ـ معرفتی آن)” کاری از محمدجواد رودگر است که در آن توضیحاتی در مورد انواع ریاضات ارائه کرده است: ریاضت، تمرین تدریجی نفس در مقام تکامل وجودی است تا انسان سالک در سیرمنازل به مقامات معنوی برسد و با نور الهی، زندگی روحانی داشته باشد. ریاضت، دوقسم کلی دارد: ۱٫ ریاضت مشروع، معقول و معتدل؛ ۲٫ ریاضت نامشروع، نامعقول و نامعتدل.


حسن معلمی در مقاله “معیار سنجش و تمییز شهود رحمانی از شهود شیطانی” آورده است: کشف و شهود از ارکان عرفان قلمداد می‏گردد در حالی که تعارضات بین مکاشفات عرفان اسلامی، وجود عرفان‏های هندی، بودایی، مسیحی، یهودی و نادرست بودن کثیری از دعاوی در این باب و باطل بودن پاره‏ای از راه‏های رسیدن به این امور، ضرورت معیار یا معیارهایی برای تمییز صحیح از خطا را می‏طلبد که به نظر می‏رسد عقل قطعی (بدیهی و قریب به بدیهی) و نقل قطعی (قرآن کریم و سنّت معصومین(ع) معیار قاطع است.


وی با اشاره به مقاله “نسبت عرفان و شریعت نزد عرفای اسلامی” گفت نویسندگان این مقاله آقایان علی آقانوری و قادر حافظ هستند که گزارش و بررسى دیدگاه بزرگان عرفان نسبت به شریعت و احکام عملىِ دین را در این مقاله آورده اند. مراد از عرفا در این مقاله بزرگان و افراد برجسته عرفان است. افرادى که رشد و رواج تعالیم اهل حقیقت وامدار آنان بوده است و مورد قبول اهل حقیقت، نیز هستند. بررسى رفتار و گفتار منسوبان و پیروان این راه و رسم و کسانى که ظاهر درویشى را به ارث برده ‏اند تحقیقى جدا مى‏ طلبد و طبعاً نتایج دیگرى نیز در پى‏ خواهد داشت.




هادی ترکمنی در مقاله “مبانی شریعت‏گریزی در عرفان‏های نوظهور” نوشته است: از مهمترین مشترکات جنبش‏های معنوی نوپدید که ره‏آورد مدرنیته و معنویت‏گرایی نوین غرب‏اند شریعت‏گریزی، رهایی از انجام تکالیف و دستورات الهی در اعمال و رفتار معنوی آنهاست. شریعت ‏گریزی در عرفان‏های نوظهور بر پایه باورهایی بنیان نهاده شده است. در این مقاله برخی از مبانی شریعت ‏گریزی این فرقه ‏های معنوی مثل انکار خداوند، دین ‏ستیزی، اعتقاد به تناسخ، خلقتی بی‏ هدف، ترویج اباحی ‏گری و بی ‏بند و باری مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.


در پایان این فصلنامه گزارشی از نشست علمی (علل پیدایش و گسترش عرفان ‏واره ‏ها و راه‏کارهای مقابله با آنها) آمده است.


همچنین در خبر دیگری آمده است که کتاب «تا ابد…» با موضوع وقف منتشر شد



مجتمع فرهنگی پژوهشی معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امورخیریه در راستای پر رنگ نمودن فرهنگ حسنه وقف در اجتماع کتاب تا ابد را به چاپ رساند.


این کتاب که به مناسبت هفته وقف به چاپ رسیده است، برگرفته از بیانات حجت الاسلام و المسلمین قرائتی پیرامون وقف است که در برنامه درسهایی از قرآن مطرح شده است.


از نکات جالب پیرامون کتاب فوق طراحیهای زیبای این مجموعه است.

مطالب مرتبط :
  1. انتشار شماره چهارم فصلنامه مطالعات معنوی
  2. انتشار شماره جدید فصلنامه "حسنا"/ بررسی نقش امام هادی (ع) در جهت دهی مباحث فکری پیرامون قرآن
  3. بررسی خاستگاه و مبانی فکری طالبان/شماره جدید فصلنامه تاریخ فلسفه منتشر شد
  4. تفاوت جهاد با نفس در اسلام با ریاضت در دیگر مکاتب/ صرف ریاضت انسان را بهشتی نمی کند
  5. انتشار شماره جدید فصلنامه «صدرا» درباره آزاداندیشی/ ارتقای آزاداندیشی از تریبون به مکتب

پارک علم و فناوری قم

zohur