۲۲ شهریور ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر مهدی پور در مورد تحزب در نظام اسلامی به خبرنگار مهر گفت: ظاهر امر این است که حزب در اسلام یک جایگاه مرتفع و بلندی ندارد. برای اینکه قرآن کریم احزاب را به دو دسته حزب الله و حزب شیطان تقسیم کرده است. منتها در یک جامعه ای که آنجا انتخابات باشد و به آراء مردم مراجعه می شود هیچ چاره ای جز تعدد احزاب نداریم.


وی افزود: قطعاً تک حزبی بودن جامعه را در سراشیبی انحطاط قرار می دهد. ولی اگر در جامعه چند حزبی باشد و همه حزب ها هم حزبهای مثبتی باشند و مراقب و ناظر بر کارهای یکدیگر باشند این طبعاً موجب تعالی و ترقی جامعه می شود.


این مدرس حوزه در مورد اینکه اگر افراد عضو یک حزب احساس کنند که در تصمیم گیری در مورد یک موضوع خاص منافع مردم به خوبی حاصل نمی شود آیا می توانند از آن عدول کنند و در این حالت تشخیص افراد در مسئولیت سیاسی اولویت دارد یا نگاه جریان سیاسی و حزب، گفت: طبعاً باید مصالح و منافع مردم و عموم رعایت بشود. وقتی که مصالح و منافع عموم رعایت نشود این احزاب در پیش خدا مسئول هستند. اینکه اول عرض کردم که اسلام خیلی نظر مثبتی به حزب ندارد دلیل عمده اش همین است که افرادی که غیر معصوم هستند مصالح و منافع خود را معمولاً به مصالح و منافع عموم ترجیح می دهند. هر کسی دنبال منافع و مصالح خویش است.


این نویسنده و محقق و پژوهشگر دینی در مورد اینکه تعهدات و مسئولیت های سیاسی در نظام سیاسی اسلام چه تفاوتی با تعهدات سیاسی سیستم حزبی در غرب دارد هم یادآور شد: در احزاب غربی هرچه بخواهند به مردم و مصالح آنها بها دهند ولو ناخودآگاه منافع و مصالح اصلی خود را مقدم می دارند ولی در اسلام مطلقاً مصالح و منافع شخصی و فردی مهم نیست. مهم مصالح و منافع عامه و امت اسلامی است.

مطالب مرتبط :
  1. اهمیت کارگشایی از مشکلات مردم از دید روایات/ برخورد درست با مردم شرط ایمان است
  2. اسلام اصالت را به اهداف حزب می‌دهد نه خود حزب/ تفاوتهای تحزب در اسلام و غرب
  3. اهمیت "مردم داری" در زندگی اجتماعی/ نشانه های مردم داری چیست
  4. خوش بینی به مردم از دید اسلام/ روایتی از همدردی امام صادق (ع) با مردم
  5. ماهیت و اهمیت افکار عمومی در جهان امروز

پارک علم و فناوری قم

zohur