۱۴ مهر ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


به گزارش خبرنگار مهر، در گزارشی که چند روز پیش از دیدار رییس سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی دانشگاه ها «سمت» دکتر احمد احمدی با آیت الله العظمی سیستانی بر روی خروجی برخی سایتهای خبری منتشر شد، چنین عنوان شده بود که آیت الله سیستانی نسبت به تدریس فلسفه ملاصدرا انتقاد کردند و بر ضرورت اصلاح این رویکرد تاکید نمودند؛ در حالیکه دکتر احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، این برداشت را نادرست خواند و به تبیین دیدگاه آیت الله سیستانی در نحوه تدریس فلسفه در دانشگاه ها و کاربردی کردن دروس علوم انسانی پرداخت.


حجت الاسلام دکتر احمد احمدی در گفتگو با خبرنگار مهر، به رد برخی برداشتهای نادرست از سخن آیت الله سیستانی درباره تدریس فلسفه در دانشگاه ها پرداخت و گفت: آیت الله العظمی سیستانی یک شخصیت کم نظیر بسیار روشن بین و آگاه است، برخلاف آنچه که ما تصور می کنیم که فقیهی در گوشه ای از نجف نشسته و هیچ گونه اطلاعاتی در مورد دانشگاه ندارد، ایشان کاملا به مسائل روز اگاه است.


وی افزود: در مطلبی که برخی به عنوان انتقاد آیت الله سیستانی درباره تدریس فلسفه در دانشگاه منتشر کردند باید بگویم که منظور آیت الله سیستانی این نیست که در دانشگاه فلسفه تدریس نشود بلکه سخن در این است که با چه برنامه ای و چه کسی آن را تدریس کند. هم برنامه باید حساب شده باشد و هم مدرس فلسفه باید فردی متعهد و متدین باشد.


رئیس سازمان مطالعه و تدوین کتاب های علوم انسانی دانشگاه ها «سمت» تأکید کرد: هیچگاه آیت الله سیستانی مرادش این نبوده که فلسفه به طور کلی در دانشگاه ها حذف شود بلکه غرض ایشان این است که فلسفه را وقتی به دانشگاه و حتی حوزه می برید فلسفه را کسی یا کسانی باید تدریس کنند که فلسفه را بفهمند تا اگر جایی نقص و ایرادی هست آن را مطرح کرده و به رفع آن بپردازند و این نباشد که هر کسی هر چیزی را به اسم فلسفه گفت منتقل کنند.


دکتر احمدی افزود: ایشان معتقدند اگر کسانی فلسفه می خوانند و تدریس می کنند انسانهایی باشند که خودشان منحرف نباشند و این دغدغه ایشان هم دغدغه بجایی است و باید فکری شود چون ما متأسفانه در مقطع لیسانس تعداد زیادی دانشجو می گیریم چه در دانشگاه دولتی و چه غیردولتی و این آسیب زا است. این افراد بدون برنامه فارغ التحصیل می شوند، بدون اینکه این لیسانس کارایی داشته باشد و ذهنشان را با مطالب سنگین پر می کنیم که هیچ سودی ندارد. لذا تأکید ایشان بر بهره مندی درست از هر کاری است و ما در این راستا در شورای تحول علوم انسانی بر این مسئله کار می کنیم که افرادی که واقعا ذهن فعالی دارند این دروس را بخوانند و در فوق لیسانس به بالا ادامه تحصیل بدهند و اساتید آنها افراد خبره و شایسته ای باشند.


این استاد فلسفه درباره این بخش از سخن آیت الله سیستانی درباره فلسفه ملاصدرا و آمیختگی آن به آراء منحرف ابن عربی گفت: ایشان به شیوه تدریس فلسفه در دانشگاه ها اشکال می گیرند. یک وقتی یک کسی می خواهد فلسفه ملاصدرا و عرفان محی الدین را در هم بیامیزد و به دانشجوی مقطع لیسانس بدون پشتوانه علمی ارائه دهد که ممکن است موجب انحرافاتی بشود و الا در مقطع فوق لیسانس و دکتری به دلیل آشنایی دانشجو به عمق مطالب برداشتهای نادرست کمتر اتفاق می افتد. لذا در مقاطع بالاتر مشکلی در فراگیری این دروس و البته با استاد مناسب وجود ندارد.

 

مطالب مرتبط :
  1. فلسفه‌های مضاف در ایران جایگاهی ندارند/ چرایی شکل نگرفتن فلسفه سیاست و اخلاق در کشور
  2. فلسفه و عرفان در فلسفه اسلامی تمایز جدی با یکدیگر ندارند
  3. فلسفه اشراق و عرفان مقصد یکسانی دارند/ سهروردی مثل ابن عربی عارف خالص نیست
  4. «مروری بر فلسفه‌ی لایب‌نیتس و مالبرانش» تدریس می شود
  5. علاقه آیت الله خامنه ای به فلسفه از نوجوانی/ شعر برای ایشان تفنن نیست

پارک علم و فناوری قم

zohur