۱۱ آبان ۱۳۹۲ موضوع: اخبار حوزه دین و اندیشه


آیت الله محسن غرویان در مورد پیش نیازهای فرهنگی رشد و توسعه علوم انسانی در کشور به خبرنگار مهر گفت: همانطور که از اسم علوم انسانی پیداست بر محور انسان شناسی استوار است و خود انسان شناسی هم بخشی از فلسفه است. یعنی مبتنی بر جهان بینی و فلسفه است. بنابراین پیش نیاز توسعه علوم انسانی تبیین مبانی فلسفه است.


وی افزود: فلسفه های مختلفی هم امروز در جهان است، از جمله فلسفه اسلامی که بر اساس جهان بینی الهی استوار است، فلسفه های اومانیستی و ماتریالیستی هم داریم. فلسفه هایی که در روش شناسی پوزیتویست هستند یعنی تحصل گرا و آمپریسم به معنای اینکه تجربه گرایی را اصل می دانند. این مبانی باید تفاوتشان با یکدیگر روشن بشود آنوقت علوم انسانی بر اساس فلسفه مورد قبول ما تبیین شود.


این محقق و پژوهشگر مسائل فرهنگی و فلسفی درمورد اینکه چگونه می توان فرهنگ عمومی را متوجه اهمیت علوم انسانی ساخت، گفت: عمدتاً علوم انسانی در دانشگاه ها پی ریزی می شوند یعنی دانشجویان و نسل جوان ما همچنین در حوزه های علمیه مبانی علوم انسانی را مورد بحث و بررسی قرار می دهند. اگر این بحث ها را در محافل دانشگاهی و مراکز علمی آکادمیک خودمان جدی بگیریم همانطور که مقام معظم رهبری در مورد کرسی های نظریه پردازی تأکید دارند، تولید علم و جنبش نرم افزاری به صورت عملی و کاربردی در بیاید، می توانیم به آینده این مباحث در فرهنگ عمومی جامعه امیدوار بشویم.


عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه در مورد اینکه فهم اهمیت و ضرورت تحول در علوم انسانی چگونه در فرهنگ عمومی نهادینه می شود نیز یادآور شد: باید کتب درسی ما عمدتاً تغییر بکنند. آغاز تحول در علوم انسانی از متون درسی است. البته استفاده از ترجمه ها ایرادی ندارند ولی بهتر است در کنار ترجمه ها تولید علم داشته باشیم. تفکرات جدید و کسانی که در مسائل علوم انسانی و فلسفی صاحب نظر هستند باید به آنها اهمیت و بها داده شود ولو یک نظریه به نظر ما خیلی ابتدایی می آید اما می تواند یک جرقه ای در ساحت علوم انسانی ایجاد کند.


غرویان در پایان تأکید کرد: باید این جرقه را گرفت تبیین و نقد و بررسی کرد . زمینه ها برای تحولات در علوم انسانی و علوم عقلی معمولاً از جرقه های کوچک آغاز می شود . قدر این جرقه های کوچک را باید دانست و آن را ادامه داد تا به نتایج مطلوب دست پیدا کنیم.

مطالب مرتبط :
  1. ترجمه‌های متون علوم انسانی هدفمند نیستند/ مشکلات ترجمه متون علوم انسانی
  2. وضعیت ترجمه متون علوم انسانی در کشور مطلوب نیست
  3. تحول در علوم انسانی مطالبه جدی مجلس از وزیر جدید علوم است
  4. برنامه وزیر پیشنهادی علوم برای تحول در علوم انسانی
  5. هدف شکل گیری شورای تحول علوم انسانی/ نقدی بر سخنان دکتر طالب زاده در همایش ترجمه و علوم انسانی

پارک علم و فناوری قم

zohur